onsdag, mars 29, 2006

Reisende brev #4 fra Pjotr

Lacktr presenterer det fjerde reisebrevet fra en av våre mest trofaste medarbeidere, Pjotr Wrcksickztki, ansatt i catering-avdeling av Lacktr Prpgnda. Han er en jordnær og ærlig fyr, med et våkent blikk og åpenhet for nye ting. Pjotr er gift med Viktoriya, og fraværet av hennes selskap er hans største sorg. Derfor har han, uortodoks nok, tatt med seg deres stolte, prisvinnende rognebærbusk (til hennes milde fortvilelse og samtidig kjærlige lykke) som et minne om hennes godhet, og han poserer stolt med busken i enhver anledning. Hvorfor han simpelthen ikke bare tok med seg et fotografi av henne vet vi ikke.

Her er fjerde reisebrev:

Jeg er lei av at dere ikke har hørt fra meg på så lang en stund. Jeg skal bli flink fra nå. Jeg har vært helt borte. Jeg har vært absolutt nødt til å tenke på en ting og på en annen ting. Mitt hode har kjørt karusellen. jeg har banket og banket i mitt hjerte med hammer.

Nå er jeg her. Det er så presis som jeg kan bli. Jeg vet ikke mer enn dere. Det er ikke mye. Men jeg er her. I fjellet. Jeg er i Andesfjellet. Luften er tynn. Jeg må puste hele tiden for å få pust.

Sånn. Nå har jeg pustet mye. Jeg kan beskrive videre.

Jeg kan ikke fortelle en historie om hvordan jeg kom hit. Jeg kjenner ikke den historien. Men jeg er her, og snart skal jeg være der. Jeg vil dra til Hawaii. Det er det jeg tror jeg vil. Tørt klima i fjellet dårlig for hårmanke. Det blir stivt som kost og faller ikke fint eller naturlig. Jeg er i behov for balsam. Men ingen butikk har truffet mitt øye. Ikke en mann heller. Jeg er alene i fjellet og ingen roper når jeg svarer.

Hallo?!

Nei.

Mye hendte min skrott i New York. Mye hendte i Mexico. Ikke alt var god bakst. Fikk dere syngende tekst jeg sendte fra Amerika som Super Tight Lighter hadde skrevet. Hennes navn var Hetter Dicks. Hun lurte meg rundt fingrene. Hun sa glem ditt hjemland, Pjotr. Hun sa glem Viktoriya. Hun sa: Viktoriyas armer er nok hektet av og satt på annen mann nå. Kan hende er de hektet på mann som leverer melk. Han er vakker mann. Hans bart får sus til å gjennmomgå rom.

Men her i fjellet kan jeg forstå, fordi jeg er nær Gud. Jeg får hans frekvens inn på min hjerneradio. Det kan du si tror jeg. Og Gud har sagt at Hetter snakket falskensnakk mot meg. At hun var taskenspiller. Og jeg bet henne, rett på. Jeg ble fisket som flyndre fra bunn av min vanskelighet. Hun er ikke kvinne for meg. Hun er syngedame. Hun har ikke engang ankelen til Viktoriya.

For en uke siden jeg produserte Viktoriya i snømannens fasong. Hun ble fin. Hvit. Siden en uke har jeg snakket til Viktoriya i snø. jeg har unnskyldt meg. Jeg har dasket min kropp med rognebærbusk. Jeg har betalt boten på synden min. Jeg har snakket ute med Viktoriya. Vi har ikke lenger noe utestående. Det kan høres rart ut inne i ørene deres, men dette er sann hete. Virkelig. Selv om Viktoriya er i beelsket Ukraina har jeg snakket i henne. Gjennom snømann. Vi har gjort opp regning. Jeg er klar for å fortsette mitt eventyr. Jeg skal ikke falle mer. Jeg har også kastet konvolutt med penge i som jeg fikk av Hetter. Konvolutten holdt $20.000. Det var for at jeg var god mann. For at jeg ikke sa til journalist at hun hadde betatt på meg. Men jeg er ikke god mann. Jeg er bare mann. Så konvolutt er kastet hulter og bulter ned fjellets skråning. Jeg er en fattig Pjotr. Men ærlig.

Og så er jeg kald. Det kommer røyk ut min trut, på trossen av at jeg ikke bedriver røyking. Det er som jeg står i noens kjøleskap og venter.

Nå skal jeg begynne å gå. Jeg har lagt mange kilo kropp igjen her oppe. Jeg har nesten ikke spist siden Mexico. Kun et rognebær og et rognebær. Stakkar rognebærbusk får helt skjelven i kulden. Jeg må her og der putte det jeg kan i buksene for å holde varmt. Jeg tror jeg kan se et poste kontor noen mil unnavei for her. Jeg skal traske dit og poste dette brev. Og så skal jeg finne fly. Og så skal jeg fly til Hawaii. Jeg vil ha varm vær nå. Mine cojones har blitt fine igjen. Det er jeg jubel for! Jeg tror jeg vil lage mini Pjotr når jeg kommer tilbake til elskende Ukraina.

Men først mer reisning! Og mer brunfarge på skrott! Og drink med paraplyer oppi!
Nå går jeg nedover.

Alt er godt
Pjotr Wrcksickztki