tirsdag, oktober 10, 2006

LACKTR om Atlantic Airways


(Vágar)

LACKTR sender i dag ut sin samlede omtanke i forbindelse med Atlantic Airways første flyulykke, som inntraff på Stord i morges og tok livet av tre mennesker. Atlantic Airways var Færøyenes første flyselskap, opprettet 1987, og har siden den gang vært et av landets stoltheter, ved stadig økende antall avganger og charteravtaler, rutenett etc i tillegg til å vise seg som en viktig kultursponsor og innehaver av verdens hyggeligste flyvertinner/verter. LACKTR har selv ved flere anledninger flydd til og fra Færøyene med selskapet. Det hører også med til saken at AAs piloter er svært godt trent i landinger på korte rullebaner, da de har god trening fra lufthavnen på Vágar utenfor Tórshavn, hvor landing er som å plassere en elefant i fart på en femtiøring. Det siste året har Atlantic Airways fått konkurranse fra det ikke fullt så festlige selskapet FaroeJet, og selv om LACKTRs tanker selvsagt går til de omkomne på vei nordover fra Stavanger, må det også understrekes hvilke konsekvenser dagens ulykke har og vil få for Færøyene. Ikke bare fordi det skjer Atlantic Airways i en tid med hard konkurranse fra FaroeJet og at det å miste et fly rent økonomisk er mye verre for et så lite selskap enn for et stort, internasjonalt, men også fordi begge selskapene benytter den samme flytypen, British Aeropspace 146, som nå blir omtalt som et klassisk ulykkesfly. Dette kan i verste fall føre til enda færre turister til landet, og færre færøyinger som flyr ut av landet. Selv om vi ikke tror på det siste, egentlig. Enhver som har landet/tatt av fra Vágar i tett tåke og kompliserte vindforhold, står for en støyt også senere. Å lande på Færøyene er og blir ekstremsport. Av den gode typen.

LACKTR vil fortsette å fly med selskapet.


(Stord i morges)